آموزش نوشتن به کودک اوتیسم
نوشتن یک مهارت ضروری است که نقش مهمی در برقراری ارتباط، ابراز وجود و موفقیت تحصیلی دارد. برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD)، یادگیری نوشتن می تواند چالش های منحصر به فردی ایجاد کند. با این حال، با حوصله، درک و راهبردهای موثر، می توان به کودک اوتیستیک نوشتن موفق را آموزش داد.
مرحله 1: ایجاد یک محیط حمایتی
ایجاد یک محیط حمایتی هنگام آموزش نوشتن به کودک اوتیسم بسیار مهم است. در اینجا برخی از ملاحظات کلیدی وجود دارد:
- فضای ساکتی فراهم کنید: یک منطقه آرام و عاری از حواسپرتی را تعیین کنید تا کودک بتواند روی کارهای نوشتن تمرکز کند.
- سازماندهی لوازم: اطمینان حاصل کنید که همه مواد لازم برای نوشتن، مانند مداد، کاغذ، و پاک کن، به راحتی در دسترس و سازماندهی شده است.
- پشتیبانیهای بصری: از پشتیبانیهای بصری مانند جدولهای زمانی بصری یا چکلیستها برای کمک به کودک در درک انتظارات و فرآیند نوشتن استفاده کنید.
مرحله ۲: ایجاد مهارت های حرکتی ظریف
توسعه مهارت های حرکتی ظریف برای دستخط مناسب ضروری است. در اینجا چند فعالیت برای تقویت رشد حرکتی ظریف وجود دارد:
- تفریح Playdough: کودک را تشویق کنید تا خمیر بازی را دستکاری کند، که به تقویت عضلات دست کمک می کند.
- تمرین گرفتن انبر: کودک را در فعالیتهایی که نیاز به گرفتن انبر دارد، مانند برداشتن اشیاء کوچک یا استفاده از موچین، درگیر کنید.
- مهارت های قیچی: فرصت هایی را برای تمرین بریدن با استفاده از قیچی ایمن برای کودک فراهم کنید.
مرحله 3: معرفی فعالیت های پیش از نوشتن
قبل از فرو رفتن در نوشتن رسمی، فعالیت های پیش از نوشتن می تواند به آماده سازی کودک برای کار پیش رو کمک کند:
- ردیابی شکل ها و خطوط: با اشکال و خطوط ساده برای ردیابی تمرینات شروع کنید، به تدریج به اشکال پیچیده تر بروید.
- نقاشی و خط نویسی: کودک را تشویق کنید تا آزادانه نقاشی کند یا خط خطی کند، هماهنگی چشم و دست و کنترل حرکتی ظریف را تقویت می کند.
- نقطه به نقطه: فعالیتهای نقطه به نقطه را معرفی کنید تا به کودک کمک کنید مفهوم خطوط اتصال را درک کند.
مرحله 4: تشکیل نامه
آموزش درست کردن حروف گامی مهم در فرآیند نوشتن است. در اینجا چند استراتژی موثر وجود دارد:
- کمک دست به دست: دست کودک را به صورت فیزیکی هدایت کنید تا حروف را شکل دهد و تجربه ای لمسی ارائه دهد.
- حروف کاغذ سنباده: حروف کاغذ سنباده را برای رویکردی چندحسی ایجاد کنید و به کودک اجازه دهید شکل حروف را ردیابی و احساس کند.
- استنسیل های حروف: از شابلون های حروف برای ارائه راهنمایی بصری و پشتیبانی در طول شکل گیری حروف استفاده کنید.
مرحله 5: توسعه مهارت های نوشتاری
همانطور که کودک پیشرفت می کند، روی توسعه مهارت های نوشتاری از طریق فعالیت های مختلف تمرکز کنید:
- کار کپی: جملات ساده یا پاراگرافهای کوتاه را برای کپی کردن، تمرین شکلگیری حروف و ساختار جمله برای کودک فراهم کنید.
- تمرینات دیکته: از کودک بخواهید هنگام نوشتن جمله یا داستان کوتاهی را دیکته کند و به تدریج به نوشتن مستقل تبدیل شود.
- جمله سازی: از کودک در ساختن جملات با استفاده از اعلان های بصری یا کارت های جمله سازی حمایت کنید.
مرحله 6: ترویج روانی نوشتن
ایجاد روانی در نوشتن شامل تشویق کودک به نوشتن مستقل تر و با سرعت بیشتر است:
- جلسات نوشتن زمان بندی شده: یک تایمر تنظیم کنید و کودک را به چالش بکشید تا تا آنجا که ممکن است در یک بازه زمانی معین بنویسد.
- پیشنهادهای نوشتن: برای برانگیختن خلاقیت و تشویق نوشتن خود به خود، درخواستهای نوشتاری جذاب ارائه دهید.
مرحله ۷: ارائه بازخورد و تقویت
ارائه بازخورد سازنده و تقویت برای ایجاد انگیزه در یک کودک اوتیستیک در سفر نوشتن آنها ضروری است:
- تقویت مثبت: با استفاده از تمجید کلامی، برچسبها یا سایر پاداشهای ترجیحی، تلاشها و پیشرفت کودک را به طور منظم تحسین کنید.
- بازخورد سازنده: با تمرکز بر یک یا دو جنبه در یک زمان، بازخورد خاصی در زمینههای بهبود ارائه دهید.
مرحله 8: همکاری با مدرسه و متخصصان
سیهمکاری با مدرسه و متخصصان کودک می تواند تجربه یادگیری نوشتن را افزایش دهد:
- ارتباط با معلمان: استراتژیها و پیشرفتها را با معلمان کودک به اشتراک بگذارید تا از سازگاری بین تنظیمات اطمینان حاصل کنید.
- کاردرمانی: با کاردرمانگرانی مشورت کنید که میتوانند راهنمایی و پشتیبانی بیشتری در توسعه مهارتهای حرکتی ظریف ارائه دهند.
با پیروی از این مراحل و اجرای نکات ارائه شده، می توانید روند آموزش نوشتن موثر به کودک اوتیستیک را بهینه کنید.
منابع :
- Autism Speaks – یک سازمان پیشرو در حمایت از اوتیسم اطلاعات جامعی در مورد اختلال طیف اوتیسم ارائه می دهد.
- انجمن ملی اوتیسم – منابع، پشتیبانی و اطلاعات مبتنی بر شواهد را برای افراد مبتلا به اوتیسم و خانوادههایشان ارائه میدهد.
- انجمن کاردرمانی آمریکا (AOTA) – دستورالعملها، تحقیقات و منابع مربوط به مداخلات کاردرمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم را ارائه میدهد.